امن ترین راه رسیدن به توافق هسته ای با ایران

ارنست مونیز، وزیر انرژی،جان کری، وزیر خارجه، و وندی شرمن معوان وزیر خارجه امریکا در هتلی در وین اتریش با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار میکنند.

در هفته پایانی مذاکرات هسته ای میان  ایالات متحده امریکا و دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل بعلاوه المان و ایران، مذاکره کنندگان بر سر جزییات کلیدی یکی از مهمترین مسائل مورد اختلاف بحث میکنند و این مئسله اینست که در صورت حقه بازی ایران چگونه تحریم ها  از نو تحمیل میشوند یا اینکه به سرعت به مکان پیشین خود باز میگردند.

انتقاد بر شکل گیری توافق تاکید داردکه وضع مجدد تحریمها  غیر محتمل است و در نتیجه ایران انگیزه کمی برای وفادار ماندن به توافق دارد. اما بازگشت سریع به مکان قبلی ممکن است مانع  قابل قبولی به حقه بازی ایران باشد  اگر ایالا متحده و دیگر مذاکره کنندگان بین المللی بر جهار اصل کلیدی اصرار ورزند: عدم تناسب، استقلال،پاسخ غیر ارادی و ابداع.

یک توافق موفق تاکنون بهترین شیوه ای است که تهدید هسته ای ایران را کاهش دهد اما هر توافقی که شود تهران باید بداند که در صورت حقه بازی تحریم های اقتصادی با شدت بیشتری باز خواهند گشت.


محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در خارج از هتل همرا با دستیارانشان پس ازجلسه مذاکرات صبح  در لوزان  صحبت میکنند. 19 مارس 2015 رویترز، براسن اسنایدر

باراک اوباماگفته است که جامعه جهانی  مجبور نیستند که برای دور نگه داشتن ایران از اقتصاد جهانی از دسته های کامل حلقه ها پرش کنند.قدرتهای جهانی علی ااظاهرتوافق کرده اند که در صورت بازگشت ایران به مکان قبلی خود  تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل را به عنوان چهارچوب به کار گیرند. اما اینها کافی نسیتند.

عدم تناسب اولین اصل مورد نیازی است که تهدید اعمال  تحریمهای مجدد را را باورکردنی میسازد. حتی نقض اندکی از ایرانیها  به وضع مجدد تحریمهای همه جانبه میانجامد و اگر ایران حقه بازی کند از حقه های اندکی شروع میکند زیرا تهران عزم و قاطعیت جامعه جهانی را تجربه کرده است.

امریکا و متحدانش نمیتوانند وضعیتی را که در ان ایران و تعهدات هسته ایش علاوه بر دوری از هزینه های اقتصادی تحلیل میرود بپذیرد. اقدامات برای فراهم سازی حقه سازی باید اشکار شود که نقض یک جانبه به بریده شدن بانک های ایران از سیستم اقتصاد جهانی منجر شده و تمامی فروشهای نفتی اش محدود میشود.

استقلال یا خود مختاری اصل دوم است که باید تعقیب شود. سیاستمداران واشنگتن باید برای تهران شفاف سازی کنند که تحریمهای امریکا در صورت حقه بازی ایران هر چند که متحدان ایران موفق به بازداشتن اعمال تحریمهای مجدد سازمان ملل شود- از نو وضع میشود. گرچه دیگر مذاکره کنندگان من جمله روسیه و چین هر دو در صحفه حقه بازی هستند اما واقعیت دیپلماتیک اینست که فرایندهای سازمان ملل اغلب اهسته بوده و موکول به فشار سیاسی میباشند.


لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه در ورودش به وین با روزنامه نگاران صحبت میکند.،ژوئن272015 رویترز لئونارد فوجر



امریکا و متحدان اروپائش باید تمایل خود را اعلام کرده  که در صورت نیاز به تنهایی دست به تحریم بزنند،این میتواند مانع موثری باشد هر چند که ایران میتواند یک متحد را در شورای امنیت متقاعد سازند تا مانع بازگرداندن تحریمها شده یا ان را به تعویق اندازد.

ایران این تهدید اقتصادی را در ک میکند قطعنامه های شورای امنیت محدودیت های کلیدی را بر تدارک هسته ای ایران میگذارد اما  درد ایران ناشی از تحریم های اقتصادی به طور گسترده ای معلول تحریم های اقتصادی و مالی میباشد که ایالا متحده و اتحادیه اروپا پس از 2010 تحمیل کرده اند.

واکنش غیر ارادی سومین اصل است، تحریم ها باید به محض شناسایی نقض ان توسط امریکا  به طور غیر اردای  مجددا تحمیل شوند. مذاکره کنندگان گفته اند که از اهمیت واکنشی سریع اگاه هستند.  واشنگتن  و متحدانش در اینجا نیاز داردند که در دو جبهه مبارزه کنند: تحریم های سازمان ملل را مجددا سریع تر از هر چیزی که در سازمان شده وضع کند و اطمینان یابد که تحریم های  امریکا و اتحادیه اروپا  هفته ها پس از اینکه نقض ایران اشکار شود  به صورت غیر اردای به جا خواهد بود.


فرانک والتر استانمایر وزیر خارجه المان و جان کری وزیر خارجه ایالات متحده، فیلیپ هاموند وزیر خارجه بریتانیا و لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه پس از جلسه در مورد برنامه هسته ای ایران در لندن مذاکره میکنند. 20 مارس2015 رویترز،براین اسنای


ابداع چهارمین نکته است.تحمیل تحریم های چند جانبه علیه ایران نیازمند مذاکرات پیچیده است و هچ ائتلاف بین المللی عینا نمیتواند  و نباید نسخه ثانی این راهبرد فشار باشد. تحریمها  در صورت حقه بازی ایران صرفا مجددا وضع شود بلکه تحریمهای جدیدی نیز باید افزوده شود.

افتصاد ایران تحت رژیم تحریمها هماهنگ شده است و ایران همیشه تکنیک های گریزان بالقوه ای را فرا میگیرد.محدودیت های که به طور موفقیت امیزی جریان های مالی و سرمایه گذاری را پنج سال پیش منزوی ساخت احتمالا امروزه همان تاثیر را نخواهد داشت. ادامه فشار قابل قبول تحریمها به معنای به روز ساختن تمامی محدودیت های مورد تهدید است تا چشم انداز گسترش اقتصادی ایران را در کنار قرار دهد.

ایالات متحده علاقه جالبی به رسیدن به توافقی هسته  ای دارد که توانایی سلاح های هسته ای ایران را محدود سازد. کاستن تحریمها به ویژه  تحریمهای قبلی میتواند بهای منصفانه ای برای توافقی باشد که در واقع جاه طلبیهای هسته ای ایران را به عقب میراند. اما سیاست اطمینان تهدید معقولی از تحریم های کشنده و انزوای اقتصادی است. ایجاد مکانیزم برای بازگرداندن تحریمهای کشنده و حمایت سیاسی برای انجام دادن عدم تناسب، ازادانه و خلاقانه برای موفقیت  اهمیت زیادی دارد.

منبع: رویترز:http://blogs.reuters.com/great-debate/2015/07/09/big-loser-in-any-nuclear-deal-with-iran-may-be-russia/

مترجم:سید علی سجادی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.